DESCRIPTIVE STUDY: BIOSECURITY IN HEALTH INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.31984/oactiva.v2i2.131Keywords:
Education continuing, exposure to biological agents, professional review organizationsAbstract
Summary: The objective of this study is to analyze the theoretical and practical contents of biosecurity declared in the subjects of the Odontology Career of the Catholic University of Cuenca, Azogues-Ecuador, to establish the degree of instruction delivered to students in the process of formation in relation to the prevention and precaution protocols. MATERIALS AND METHODS:The study was descriptive, cross-sectional, through a review, analysis and evaluation of the background, development and execution of the curriculum from a biosecurity perspective. This evaluation was carried out from the first to the seventh study cycle. A survey model measuring instrument was applied, contrasting the biosecurity contents present in these documents and the information given by the professors of the degree from the theoretical, practical and theoreticalpractical points of view. A descriptive statistic was used that includes relative frequencies in comparison with the variables. RESULTS: The 100% of teachers in the Dentistry Career considers biosafety education relevant in the university career, 82% taught biosafety knowledge, 78% of teachers did not have a specific bibliographic reference on biosafety and 22% had biosafety guidelines from the Ministry of Public Health (MSP) of Ecuador. CONCLUSIONS: The role of a teacher in the training of health professionals must be complete and include the basic and fundamental principle of biosecurity in all areas - basic, preclinical and clinical. This approach will ensure compliance with national and international health standards in the
exercise of their profession.
Downloads
References
2 Burachik M. Bioseguridad de Organismos Genéticamente modificados – Marcos Regulatorios. Biotecnología. 2004; 387-398.
3 Velazco N, Pino D.Bioseguridad en la Docencia Odontológica. Rev. Odontológica de los Andes. 2014; 9 (1): 51-54.
4 Organización Mundial de la Salud. Manual de Bioseguridad en el Laboratorio. 2005. Disponible en: documento disponible.
5 Manual de Normas de Bioseguridad para la red de servicios de salud en el Ecuador. Ministerio de Salud Pública. Gobierno Nacional de la República del Ecuador.
6 Arrieta K, Díaz S, González F. Prevalencia de accidentes ocupacionales y factores relacionados en estudiantes de odontología. Rev. Salud Pública. 2013; 15 (1): 23-31.
7 Acosta B. Atención al paciente VIH/SIDA: Legislación y bioseguridad odontológica en Colombia. Acta Bioethica. 2006; 12(1), 23-28.
8 Elucir G, Caffer N, Malaguti E,Canini S,MarinR,Hayashida M, et.al.Accidentes con material biológico y la vacunación contra la hepatitis B en estudiantes del área de la salud. Rev. Latino-Americana Enfermagem. 2008; 16 (3):104- 105.http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692011000200015.
9 Zárate A, Rezzonico M, Castillo M, Castillo G, Castillo B, Bregains L, et.al. Bioseguridad e higiene en la formación del odontólogo. Acta Odontológica Venezolana. 2009; 47 (1): 1-7.
10 Hernández A, Montoya J, Simancas M. Conocimientos, prácticas y actitudes sobre bioseguridad en estudiantes de Odontología. Revista Colombiana de Investigación en Odontología. 2012; 3 (9): 148-157.
11 Irribarra R. La Bioética como soporte de la Bioseguridad. Acta Bioeth. 2006; 12 (1): 29-34.
12 Zenteno P. Bioseguridad en Odontología. Rev. Act. Clin. Med. 2011; 15: 818-821.
13 Polo A, Pinto L, Mago H, Domínguez A. Conocimientos sobre bioseguridad en estudiantes de medicina. II Simposio Latinoamericano y del Caribe. Caracas. Venezuela, 2003.
14 Flores Ch, SamalvidesF. Conocimiento sobre bioseguridad en estudiantes de medicina de una universidad peruana. Rev Med Hered. 2005; 16 (4): 253-259.
15 Licea Y, Rivero M, Solana L, Pérez K.Nivel de conocimientos y actitud ante el cumplimiento de la bioseguridad en estomatólogos. Rev. Ciencias Médicas La Habana. 2012; 18 (1): 80-90.https://doi.org/10.22519/21455333.369.
Published
- Abstract 1772
- PDF (Español (España)) 830
- HTML (Español (España)) 225
How to Cite
Issue
Section
License
Se autoriza la reproducción total y parcial, y la citación del material que aparece en la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita: nombre de la revista, nombre del autor(es), año, volumen, número y páginas del artículo fuente. Las ideas y afirmaciones consignadas por los autores están bajo su responsabilidad y no interpretan necesariamente las opiniones y políticas del Consejo Editorial de la Revista OActiva ni de la Universidad Católica de Cuenca.
La Revista OActiva utiliza la Licencia Creative Commons de Reconocimeinto-NoComercial-CompartirIgual 4.0, que es la siguiente: CC BY-NC-SA 4.0 Internacional.