Expectativa y motivación por estudios de posgrado en estudiantes peruanos de Odontología. Revisión de literatura

Authors

  • Luis Antonio Vicuña Huaqui Universidad Nacional Mayor de San Marcos
  • Leandro Santiago Vera Amézaga Universidad Nacional Mayor de San Marcos
  • María Jhesenia Mendivil Andia Universidad San Sebastián
  • Luz Elvira Blanco García Universidad Nacional Mayor de San Marcos

DOI:

https://doi.org/10.31984/oactiva.v7i3.763

Keywords:

Students, dental, specialization, internship and residency, education, dental, motivation., motivation

Abstract

Introduction: Formal postgraduate education trains qualified human resources, in Dentistry it allows quality care, administrative, teaching and research work to be provided; however, future professionals may access this training due to external and internal motivation or not purse it due to other factors. Objective: Describe the expectation of postgraduate studies and the motivation behind it in Peruvian dental students in the period 2000-2021. Material and Methods: The study was descriptive, cross-sectional, and observational, were consulted the institutional repositories of Peruvian universities and the “Registro Nacional de Trabajos de Investigación”. The bibliometric indicators were expectation of development, postgraduate programme, area of development and motivation in choice. Relative and absolute frequencies were used in the synthesis of results. Results: Six thesis works with 515 participants were identified, the expectation of postgraduate study was 98,4%, the most preferred programmes, in decreasing order, were Second Speciality, Diploma, Master and Doctorate; the most frequent motivation was to achieve a higher professional level, acquire more knowledge and achieve economic stability. Conclusion: There is a high expectation of postgraduate studies in Second Speciality for reasons of achieving a high academic level and economic stability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Manzo L, Rivera CN, Rodríguez AR. La educación de posgrado y su repercusión en la formación del profesional iberoamericano. Educ Médica Super. 2006 Sep;20(3). ISSN 0864-2141

Al-Ansari A, Nazir MA. Dentists’ responses about the effectiveness of continuing education activities. Eur J Dent Educ. 2018;22(4):e737–44. DOI: 2022-01-08 17:12:56

Perú. Congreso de la República. Ley Universitaria [Internet]. El Peruano, 30220 Jul 9, 2014 [cited 2021 Feb 9]. Available from: https://leyes.congreso.gob.pe/Documentos/Leyes/30220.pdf

Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Reglamento General de Posgrado [Internet]. 2018 [cited 2021 Feb 9]. Available from: https://posgrado.unmsm.edu.pe/reglamento/

Colegio Odontológico del Perú. COP y universidades acordaron la nomenclatura de nuevas especialidades para la profesión odontológica [Internet]. 2015 [cited 2021 Feb 9]. Available from: http://www.cop.org.pe/noticias/cop-y-universidades-acordaron-la-nomenclatura-de-nuevas-especialidades-para-la-profesion-odontologica-en-el-pais

Perú. Congreso de la República. Ley de Trabajo del Cirujano Dentista [Internet]. El Peruano, 27877 Jul 26, 2005 [cited 2021 Feb 9]. Available from: https://www.cop.org.pe/pdf/L_Ley_27878_Ley_de_Trabajo_del_Cirujano_Dentista.pdf

Ryan R, Deci E. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. Am Psychol. 2000 Jan;55(1):68–78. DOI: 10.1037//0003-066x.55.1.68

Stover J, Bruno F, Uriel F, Liporace M. Teoría de la Autodeterminación: una revisión teórica. Perspectivas en Psicología. 2017;14(2):105–15. ISSN: 1668-7175

Al-Homaidhi M. Motivations and career plans of senior dental students at King Saud University, Riyadh, Saudi Arabia. Pak J Med Res [Internet]. 2017 Dec 31 [cited 2021 Feb 9];37(4):597–600. Available from: https://www.podj.com.pk/index.php/podj/article/view/25/20

Botella AM, Ramos P. La teoría de la autodeterminación: un marco motivacional para el aprendizaje basado en proyectos. Context Educ Rev Educ. 2019 Oct 24;(24):253–69. DOI: 10.18172/con.3576

Navarro M, Cartes R. Expectativas de especialización profesional en estudiantes de odontología: Revisión de literatura. Rev Estomatológica Hered. 2015 Apr;25(2):158–66. ISSN: 1019-4355

Tapia C. Expectativas para seguir estudios de postgrado en los alumnos de la promoción 2002 de la Facultad de Estomatología de la UPCH [Internet] [Tesis de pregrado]. [Lima]: Universidad Peruana Cayetano Heredia; 2003 [cited 2021 Feb 8]. Available from: http://www.cop.org.pe/bib/tesis/CESARAUGUSTOTAPIAVERA.pdf

Grados M. Interés en especialidades y estudios de posgrado en estudiantes del último año de la Carrera de Estomatología provincia de Trujillo, 2015 [Internet] [Tesis de pregrado]. [Trujillo]: Universidad Privada Antenor Orrego; 2015 [cited 2021 Feb 8]. Available from: http://repositorio.upao.edu.pe/bitstream/20.500.12759/1049/1/REP_ESTO_MARITA.GRADOS_INTER%C3%89S.ESPECIALIDADES.ESTUDIOS.POSTGRADO.ESTUDIANTES.%C3%9ALTIMO.A%C3%91O.CARRERA.ESTOMATOLOG%C3%8DA.PROVINCIA.TRUJILLO.2015.pdf

Oré C. Expectativas de estudios de posgrado en los alumnos de la Escuela Profesional de Estomatología de la Universidad Andina del Cusco 2017 II [Internet] [Tesis de pregrado]. [Cusco]: Universidad Andina del Cusco; 2017 [cited 2021 Feb 8]. Available from: https://repositorio.uandina.edu.pe/handle/20.500.12557/1328.

Sánchez J. Expectativas de estudios de posgrado en estudiantes y egresados de la Escuela Académico Profesional de Estomatología de la UNTRM, Chachapoyas-2018 [Internet] [Tesis de pregrado]. [Chachapoyas]: Universidad Nacional Toribio Rodríguez de Mendoza; 2018 [cited 2021 Feb 8]. Available from: http://repositorio.untrm.edu.pe/bitstream/handle/UNTRM/1511/S%c3%81NCHEZ%20CHUGD%c3%89N%20JOS%c3%89%20ADOLFO.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Curo W. Expectativas de estudio de posgrado en los internos de Estomatología en la ciudad de Piura-Perú, 2019 [Internet] [Tesis de pregrado]. [Piura]: Universidad Cesar Vallejo; 2019 [cited 2021 Feb 8]. Available from: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/40076?show=full

Miranda Y. Expectativas de estudios de posgrado en alumnos de Estomatología, Universidad Nacional de Trujillo 2019 [Internet] [Tesis de pregrado]. [Trujillo]: Univeridad Nacional de Trujillo; 2020 [cited 2021 Feb 8]. Available from: https://dspace.unitru.edu.pe/handle/UNITRU/16092#:~:text=Seg%C3%BAn%20el%20a%C3%B1o%20acad%C3%A9mico%2C%20las,%25)%2C%20Especialidad%20(92.3%20%25)%20y

Acheampong AOA, Ampofo P, Newman-Nartey M, Anaf FA, Gyimah NTA, Larmie RNL, et al. Post- Graduate Dental Education: The Ghanaian Experience. Dentistry. 2018;8(5):490–4. DOI: 10.4172/2161-1122.1000490

Asavanund P, Mitrakul K, Chindasombatjaroen JC. Dental graduates and dental student’s choice of specialties and factors influencing specialty training selection. M Dent J [Internet]. 2016 [cited 2021 Feb 9];36(2):183–97. Available from: https://dt.mahidol.ac.th/en/wp-content/uploads/2018/05/4-Dental-students-choice-of-specialties-and-programs-for-post-graduate-education.pdf?fbclid=IwAR33jmpd5SC4OqvzdlMPnCVurgwUvOiSrjBdU4PM0jkjKafohtZTH_Nvy2c

Miranda A, Gruezo K, Borroto E, Ramos M, García J. Posgrados en odontología: propuesta internacional. Educ Médica Super. 2019 Sep 30;33(1):e1558. ISSN: 0864-2141

M Marques MD, Souza CA, Pazos CTC, Amaral DS do, Vieira EG, Campos WCS, et al. Expectativas dos estudantes de Odontologia quanto ao futuro profissional. Rev ABENO. 2015;15(3):50–68. ISSN: 2595-0274

Valencia T, León B, Lazameta U, Vidal M. Principales dificultades del profesional de salud encontrados durante el Serums en el departamento de Ancash, zona sierra. 2008. Rev Aporte Santiaguino. 2011 Jul 19;4(1):118–22. DOI: 10.32911/as.2011.v4.n1.537.

Puryer J, Kostova V, Kouznetsova A. Final-Year Dental Undergraduate Attitudes towards Specialisation. Dent J. 2016 Aug 10;4(3):1–10. DOI: 10.3390/dj4030026

Mostert VC. Reasons why South African dentists chose a career in Dentistry, and later opted to enter an academic environment. South Afr Dent J. 2018 Apr;73(3):141–5. ISSN: 0011-8516 .

Che Musa MF, Bernabé E, Gallagher JE. Career expectations and influences among dental students in Malaysia. Int Dent J. 2016 Aug;66(4):229–36. DOI: 10.1111/idj.12224

García M, Sánchez María, Risquez Angélica. Perfiles motivacionales de elección de estudios en estudiantes universitarios de nuevo ingreso. Univ Psychol. 2018;17(2):1–12. DOI: 10.11144/Javeriana.upsy17-3.pmee

Fidele NB, Kazadi EK, Augustin MM, Mbuebo M, Paul SIBJ, Pierrot KN, et al. The Pre and Final Year Dental Students’ Attitudes, Perception towards Postgraduate Specialization in Kinshasa University—Dental Medicine Department/DR. Congo. Creat Educ. 2018 Sep 14;09(12):1808. DOI: 10.4236/ce.2018.912131

Yaddanapall Chand S, Pachava S, Ravoori S, Simha Bommireddy V, Pavani N, Kumar Dabbiru A. Contemporary situation of Dental Education in India. Int J Prev Clin Dent Res [Internet]. 2018 [cited 2021 Feb 9];5(1):1–5. Available from: https://www.researchgate.net/publication/328538744_Contemporary_situation_of_Dental_Education_in_India

Universidad Peruana Cayetano Heredia. Segundas Especialidades Profesionales [Internet]. UPCH. 2021 [cited 2021 Nov 14]. Available from: https://faest.cayetano.edu.pe/posgrado-especialidades

Consejo Directivo del Residentado Odontológico. Reglamento del Residentado Odontológico [Internet]. 2013 [cited 2021 Feb 9]. Available from: https://codiro.org.pe/

Published

2021-09-05
ESTADISTICAS
  • Abstract 450
  • DESCARGAR EN PDF (Español (España)) 251
  • HTML (Español (España)) 43

How to Cite

Vicuña Huaqui, L. A., Vera Amézaga, L. S. ., Mendivil Andia , M. J. ., & Blanco García, L. E. . (2021). Expectativa y motivación por estudios de posgrado en estudiantes peruanos de Odontología. Revisión de literatura . Odontología Activa Revista Científica, 7(3), 45–52. https://doi.org/10.31984/oactiva.v7i3.763

Most read articles by the same author(s)