She Satisfaction of patients who receive dental service at a health center in the North district of the urban area from Cuenca city period October 2021- February 2022

Authors

  • Carla Berosca Hurel Sotomayor 0704611177
  • Gladys Cabrera Cabrera Universidad Católica de Cuenca

DOI:

https://doi.org/10.31984/oactiva.v8i2.773

Keywords:

Public Health, Patient Satisfaction, Dental Health Surveys, Adult

Abstract

Public health seeks as a science the prevention of pathologies, the prolongation of life, and the improvement of health and well-being through organized community efforts. Objective: To determine the degree of satisfaction of patients who receive dental services at a health center in the North urban district of Cuenca from October 2021 to February 2022. Materials and Methods: This research has a descriptive design with a quantitative communicational, current cross-sectional approach, using the validated SERVQUAL survey model. A total of 428 people were surveyed. Results: 75% of the users presented a general dissatisfaction. Conclusion: A general dissatisfaction with the services of the Health Center was observed, both on the part of the users and the staff. Possible associations between these results and variables such as age, level of education, and appointment type were observed. While concerning sex, there was no statistically significant difference.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Yáñez M., Nivel de satisfacción del paciente atendido en la clínica estomatológica Luis Vallejos Santoni de la Universidad Andina del Cusco., Rev Sal And. [Internet]., 2021 [citado 16 de diciembre de 2021]; 1 (3): 43-7. Disponible en: https://revistas.uandina.edu.pe/index.php/Salud-Andina/article/view/391/213

Alfaro B., Satisfacción en los pacientes atendidos por odontólogos graduados de la UEES en el sector privado., Crea Ciencia [Internet]., 2021 [citado 16 de diciembre de 2021]; 13 (2): 47-60. Disponible en: https://www.lamjol.info/index.php/CREACIENCIA/article/view/11821/13653

Ramos K., Podesta L., Ruiz R., Calidad de servicio y satisfacción de pacientes sometidos a tratamientos estéticos faciales mínimamente invasivos de una clínica privada. Lima-Perú., Horiz. Med. [Internet]., 2020 [citado 16 de diciembre de 2021]; 20 (3). Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/hm/v20n3/1727-558X-hm-20-03-e1248.pdf

Sotomayor Y., Ortiz R., Satisfacción de los pacientes que acuden a la clínica odontológica de la universidad de san martin de porres. Chiclayo., KIRU. [Internet], 2016 [citado 16 de diciembre de 2021]; 13 (2): 133-137. Disponible en: https://www.usmp.edu.pe/odonto/servicio/2016/02/998-3424-1-PB.pdf

Camba L., Calidad del servicio de odontología en el centro médico el progreso, chimbote, 2014., Rev IC [Internet], 2014 [citado 16 de diciembre de 2021]; 5 (2): 173-180. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/329173818_Calidad_del_servicio_de_odontologia_en_el_Centro_Medico_el_Progreso_Chimbote_2014

Lara J., Hermoza R., Arellano C., Satisfacción de los pacientes ante la atención odontológica recibida en un hospital en Lima., Rev Estomatol Herediana [Internet], 2020 [citado 16 de diciembre de 2021]; 30 (3): 145-152. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/reh/v30n3/1019-4355-reh-30-03-145.pdf

Numpaque A., Rocha A., Modelos SERVQUAL y SERVQHOS para la evaluación de calidad de los servicios de salud., Rev. Fac. Med. [Internet], 2016 [citado 16 de diciembre de 2021]; 64 (4): 715-720. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/rfmun/v64n4/0120-0011-rfmun-64-04-00715.pdf

Reyes S., Fernández I., Paredes S., Legorreta J., Romero N., Moreno M., Andersson N., Satisfacción de usuarios con los servicios de salud bucal y factores asociados en Acapulco, México., Rev Cubana Estomatol [Internet], 2015 [citado 16 de diciembre de 2021]; 52 (3): 19-28. Disponible en: http://www.revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/434/204

Lora I., Tirado L., Montoya J., Simancas M., Percepción de Satisfacción y Calidad de Servicios Odontológicos en una Clínica Universitaria de Cartagena, Colombia., Rev. nac. odontol [Internet], 2016 [citado 16 de diciembre de 2021]; 12 (23): 31-40. Disponible en: https://revistas.ucc.edu.co/index.php/od/article/view/1378/1729

Sixto M., Arencibia E., Labrador D., Medición del nivel de satisfacción de los servicios clínicos de prótesis estomatológica., Rev Ciencias Médicas [Internet], 2018 [citado 16 de diciembre de 2021]; 22 (2): 85-93. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v22n2/rpr11218.pdf

Torres G., León R., Nivel de satisfacción de los pacientes atendidos en el Servicio de Ortodoncia de una Clínica Dental Docente peruana., Rev Estomatol Herediana [Internet], 2015 [citado 16 de diciembre de 2021]; 25 (2): 122-132. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/4215/421539385005.pdf

Lara J., GRADO DE SATISFACCIÓN DE LOS PACIENTES QUE RECIBIERON UN SERVICIO ODONTOLÓGICO EN LA CLÍNICA ODONTOLOGICA ESPECIALIZADA PNP-ANGAMOS, 2016, U.P.N.W. [Internet], 2017 [citado 16 de diciembre de 2021]; 1: 1-108. Disponible en: http://repositorio.uwiener.edu.pe/bitstream/handle/123456789/549/TITULO%20-%20LARA%20ALVAREZ%20JEFFERSON%20JONATHAN.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ozretić Đ., Škare V., Čerfalvi V., Benceković Ž., Komarac T., Assessment of the Quality of Public Hospital Healthcare Services by using SERVQUAL., Acta Clin Croat. [Internet], 2020 [citado 16 de diciembre de 2021]; 59 (2): 285-293. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7808225/

Fourneyron E., Wittwer J., Rachid L., Groupe de recherche Eva TSN. Réalités et défis pour l’organisation du système de santé de premier recours [Health information technology: current use and challenges for primary healthcare services]., Med Sci (Paris) [Internet], 2018 [citado 16 de diciembre de 2021]; 34 (6-7): 581-586. Disponible en: https://www.medecinesciences.org/articles/medsci/pdf/2018/07/msc180115.pdf

Zhang J., Peng X., Liu C., Chen Y., Zhang H., Iwaloye O., Public satisfaction with the healthcare system in China during 2013-2015: a cross-sectional survey of the associated factors., BMJ Open [Internet], 2020 [citado 16 de diciembre de 2021]; 10 (5): 1-14. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7259843/pdf/bmjopen-2019-034414.pdf

Economou C., Kaitelidou D., Karanikolos M., Maresso A., Greece: Health System Review., Health Syst Transit. [Internet], 2017 [citado 16 de diciembre de 2021]; 19 (5): 1-166. Disponible en: https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0006/373695/hit-greece-eng.pdf

Bombard Y., Baker G., Orlando E., Fancott C., Bhatia P., Casalino S., Onate K., Denis J., Pomey M., Engaging patients to improve quality of care: a systematic review., Implement Sci. [Internet], 2018 [citado 16 de diciembre de 2021]; 13 (1): 1-22. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6060529/pdf/13012_2018_Article_784.pdf

Lundin C., Hadziabdic E., Hjelm K., Language interpretation conditions and boundaries in multilingual and multicultural emergency healthcare., BMC Int Health Hum Rights. [Internet], 2018 [citado 16 de diciembre de 2021]; 18 (1): 1-14. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5987383/pdf/12914_2018_Article_157.pdf

Valls M., Ramírez A., Grasso M., Health Investment Management and Healthcare Quality in the Public System: A Gender Perspective., Int J Environ Res Public Health. [Internet], 2021 [citado 16 de diciembre de 2021]; 18 (5): 1-24. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7967670/pdf/ijerph-18-02304.pdf

Espinosa V., Acuña C., De la Torre D., Tambini G., La reforma en salud del Ecuador., Rev Panam Salud Publica. [Internet], 2017 [citado 16 de diciembre de 2021]; 41: 1-3. Disponible en: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/34061/v41a962017.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Molina A., Funcionamiento y gobernanza del Sistema Nacional de Salud del Ecuador, Íconos. Revista de Ciencias Sociales [Internet], 2019 [citado 16 de diciembre de 2021]; 63: 185-205. Disponible en: https://revistas.flacsoandes.edu.ec/iconos/article/view/3070/2519

Orozco F, Guaygua S, López Villacis DH, Muñoz F, Urquía ML. Vinculación de datos administrativos y su utilidad en salud pública: el caso de Ecuador [Administrative data linkage and its usefulness in public health: the case of EcuadorVinculação de dados administrativos e sua utilização em saúde pública: o caso do Equador]. Rev Panam Salud Publica. [Internet], 2021 [citado 16 de diciembre de 2021]; 45: 1-6. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7905735/pdf/rpsp-45-e9.pdf

Chang C., Evolución del sistema de salud de Ecuador: Buenas prácticas y desafíos en su construcción en la última década 2005-2014., An. Fac. med. [Internet], 2017 [citado 16 de diciembre de 2021]; 78 (4): 452-460. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/afm/v78n4/a15v78n4.pdf

Masson M., Simancas D., Viteri A., Salud oral en el Ecuador. Perspectiva desde la salud pública y la bioética. PFR [Internet], 2019 [citado 16 de diciembre de 2021]; 4 (3): 24-27. Disponible en: https://practicafamiliarrural.org/index.php/pfr/article/view/121/149

Parise J., Zambrano P., Viteri A., Armas A., Estado de la salud bucal en el Ecuador, Odontol Sanmarquina [Internet], 2020 [citado 16 de diciembre de 2021]; 23 (3): 327-331. Disponible en: https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/18133/15169

Cabezas B., EL ESTADO DE SALUD ORAL EN EL ECUADOR., Oactiva [Internet], 2018 [citado 16 de diciembre de 2021]; 1 (3): 65-70. Disponible en: https://oactiva.ucacue.edu.ec/index.php/oactiva/article/view/215/300

Amorim L., Senna M., Alencar G., Rodrigues L., de Paula J., Ferreira R., User satisfaction with public oral health services in the Brazilian Unified Health System., BMC Oral Health. [Internet], 2019 [citado 16 de diciembre de 2021]; 19 (1): 1-9. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6593529/pdf/12903_2019_Article_803.pdf

Jonkisz A., Karniej P., Krasowska D., SERVQUAL Method as an "Old New" Tool for Improving the Quality of Medical Services: A Literature Review., Int J Environ Res Public Health. [Internet], 2021 [citado 16 de diciembre de 2021]; 18 (20): 1-10. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8535625/pdf/ijerph-18-10758.pdf

Dopeykar N., Bahadori M., Mehdizadeh P., Ravangard R., Salesi M., Hosseini S., Assessing the quality of dental services using SERVQUAL model., Dent Res J (Isfahan). [Internet], 2021 [citado 16 de diciembre de 2021]; 15 (6): 430-436. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6243813/pdf/DRJ-15-430.pdf

Riaz A., Sughra U., Measurement of Service Quality Gaps in Dental Services using SERVQUAL in Public Hospitals of Rawalpindi., Pak J Med Sci. [Internet], 2021 [citado 16 de diciembre de 2021]; 37 (3): 751-756. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8155402/pdf/PJMS-37-751.pdf

Suárez G., Robles R., Serrano G., Serrano H., Armijo A., Anchundia R., Percepción sobre calidad de la atención en el centro de salud CAI III., Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas [Internet], 2019 [citado 9 Mar 2022]; 38 (2): 1-10. Disponible en: http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/286

Mena V., Lara T., Soliz N., Valoración del Nivel de Satisfacción de los Usuarios de la Clínica Odontológica de Pregrado de la Universidad Central del Ecuador, Revista Publicando [Internet], 2017 [citado 9 Mar 2022]; 11 (2): 218-237. Disponible en: https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/561/pdf_383

INEC, CENSO DE POBLACION Y VIVIENDA 2010, CONAGOPARE Azuay [Internet], 2010 [citado 16 de diciembre de 2021]; 1: 1. Disponible en: https://conagopareazuay.gob.ec/w30/poblacion-de-las-parroquias-del-azuay/

Published

2023-05-05
ESTADISTICAS
  • Abstract 210
  • DESCARGAR PDF (Español (España)) 193

How to Cite

Hurel Sotomayor, C. B., & Cabrera Cabrera, G. (2023). She Satisfaction of patients who receive dental service at a health center in the North district of the urban area from Cuenca city period October 2021- February 2022. Odontología Activa Revista Científica, 8(2), 1–8. https://doi.org/10.31984/oactiva.v8i2.773