Satisfaction level related to adherence to dental treatment for patients in a MINSA health facility

Authors

  • Karol Fiorella Rodríguez Sandoval Universidad Nacional Mayor de San Marcos
  • Luis Enrique Podestá Gavilano National University of San Marcos
  • Carlos Guillermo Carcelén Reluz National University of San Marcos

Keywords:

Nivel de satisfacción, Tratamiento odontológico, Adherencia, Usuario externo, Odontología

Abstract

Satisfaction in oral health is an important part of permanence, continuity and compliance with the various dental treatments in the patient1,14. Objective: To evaluate the relationship between the level of satisfaction of the external user and adherence to dental treatment in the Calango health post, Cañete 2022. Materials and methods: Study with a descriptive and cross-sectional design with a quantitative approach with a random sample of 114 people who two surveys were applied; the external user satisfaction survey (3 dimensions: human, technical-scientific, and environment) and the dental treatment adherence survey (4 dimensions: accessibility, medication and food intake control, self-efficacy, and contact with the professional). The Cronbach reliability test, Kolmogorov normality test and Spearman's correlation were applied. Results: It is observed that 92.1% (105) of those surveyed perceived high satisfaction (Satisfied and Totally Satisfied), 7.9% (9) showed average satisfaction (moderately satisfied, dissatisfied). On the other hand, in adherence to dental treatment, 94.7% (108) have total adherence (almost always and always) and 5.3% (6) demonstrated partial adherence (sometimes and almost never). Likewise, it was observed that there is a relationship between the level of adherence to dental treatment and the level of satisfaction of the external user (p<0.05). Conclusions: A positive relationship between both variables is established, through the results of the surveys directed at the patients, the level of correlation and hypothesis tests, the patients stated that they were satisfied with the care received.

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Author Biographies

Luis Enrique Podestá Gavilano , National University of San Marcos

Grado académico: Bachiller y Título de Médico Cirujano otorgado por Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Magister en Servicios de Salud UNMSM. Doctor en Ciencias de la Salud otorgado por UNMSM. Título de Especialista en Cirugía General por UNMSM.

Carlos Guillermo Carcelén Reluz, National University of San Marcos

Grado académico: Con formación en Ciencias Sociales, licenciatura en Historia y especialización reciente a nivel de maestría y doctorado en Historia Ambiental y del Clima adquirida en España y Francia, con investigaciones sobre las respuestas culturales y sociales a los cambios ambientales y los desastres naturales desarrolladas en instituciones de la Cooperación Internacional como el Programa Hidrológico Internacional de la Unesco, el Instituto Francés de Estudios Andinos y el Instituto de Investigaciones para el Desarrollo de la cooperación francesa. Investigaciones que fueron presentadas en Conferencias Magistrales y Seminarios especializados internacionales, y publicadas en revistas científicas peruanas y de varios países como Argentina, Bolivia, Chile, Colombia, España, Estados Unidos, Francia, México, entre otros. Consultor del Programa Especial MECEP Banco Interamericano de Desarrollo en el Área de Promoción de Innovaciones Educativas del Ministerio de Educación. Con experiencia en gestión editorial, edición y corrección de textos en editoriales especializadas en investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, así como evaluador de artículos en revistas especializadas de varios países latinoamericanos. Con experiencia de más de veinte años en la docencia universitaria en las facultades de Ciencias Sociales y de Educación de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

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Published

2024-01-15
ESTADISTICAS
  • Abstract 122
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How to Cite

Rodríguez Sandoval, K. F., Podestá Gavilano , L. E., & Carcelén Reluz, C. G. (2024). Satisfaction level related to adherence to dental treatment for patients in a MINSA health facility. Odontología Activa Revista Científica, 9(1), 1–10. Retrieved from https://oactiva.ucacue.edu.ec/index.php/oactiva/article/view/893